Een begin met (heel) veel water in de ogen
Er gingen niet meer dan een paar jaar voorbij in de kelder thuis met de verkoop van algemeen bekend badkleding en zwemuitrusting, voordat de droom om Watery’s eigen zwemmerk op te richten langzaam begon te sluimeren. Een grote en moeilijke stap, die lang broeide, maar de beroemde aha-ervaring kwam toch voor mij op een late avond in augustus 2018, toen ik zoals altijd de klanten van Watery zelf adviseerde via de chat tot 22:00.
Daar schreef een moeder (en ochtendswimmer) mij. Ik kon zien dat ze de afgelopen 1,5 jaar al 7 bestellingen bij ons had geplaatst – geweldig was mijn eerste gedachte, maar ze verduidelijkte al snel haar eerste “Hoi”: “Ik heb zojuist het vijfde paar zwembrillen in 3 weken van jullie ontvangen. Net als alle andere die ik heb geprobeerd en daarna teruggestuurd, maken ze rode afdrukken rond de ogen en komt er water binnen als een waterval na slechts een paar banen. Is dat echt de standaard, Daniel??”
Ik kende de frustratie maar al te goed, zowel van andere klanten als van mijn eigen bijna 10 jaar als wedstrijdzwemmer (zie maar de foto van mij op een typische trainingsstage). Niet alleen waren deze gevestigde merken duur, ook hadden veel een slechte pasvorm en leken ze allemaal ontworpen te zijn voor de elite. En de kleuren? Fifty shades of saai...
Dat werd de druppel om een alternatief watersportmerk te creëren, dat kwalitatieve zwemuitrusting en badkleding produceerde in kleurrijke Scandinavische tinten, met directe distributie naar de klanten en daardoor ook daadwerkelijk tegen een eerlijke prijs verkocht kon worden. Deze “standaard”, waar de moeder naar op zoek was, werd uiteindelijk Watery zelf.